Cara Mengembangkan Plot Fiksyen

Dengan beberapa pengecualian, fiksyen yang berjaya perlu mempunyai plot yang jelas yang mengambil watak anda dari kehidupan normal mereka dan melalui serangkaian pertempuran. Perjalanan ini membawa kepada saat ketika watak-watak berjaya atau gagal pada pertempuran terakhir yang mengubahnya. Salah satu cara untuk merancang fiksyen adalah dengan membayangkannya sebagai filem, kerana filem mempunyai struktur plot yang sangat ketat.

Menggambarkan Kisah Anda Seperti Filem

Menggambarkan Kisah Anda Seperti Filem
Kaji beberapa kisah fiksyen kegemaran anda dan penyesuaian filem mereka. Setiap cerita, tidak kira apa pun atau ketika ditulis, disesuaikan untuk filem dengan cara yang sama, dengan peristiwa tertentu yang berlaku pada waktu-waktu tertentu.
Menggambarkan Kisah Anda Seperti Filem
Bayangkan bahawa novel atau cerpen anda adalah filem, dan anda mencari di senarai TV untuk memutuskan sama ada menontonnya berdasarkan 1 ayat yang anda berikan. Tuliskan ayat itu dan simpan di tempat yang selalu anda dapat melihatnya.
  • Huraian 1 ayat ini dipinjam dari industri filem, di mana ia disebut logline. Mengetahui logline akan membuat anda tidak terjebak dalam watak dan situasi menarik sehingga anda lupa tentang kisah anda.
Menggambarkan Kisah Anda Seperti Filem
Tentukan pembukaan yang baik. Adegan pertama dalam filem mengangkut penonton dalam khayalan mereka dari teater ke dunia filem. Dalam sebuah buku, pembuka itu membangkitkan minat pembaca sehingga mereka akan komited untuk membaca cerita yang selebihnya.
  • Perkenalkan watak utama anda, yang akan meneruskan perjalanan, bertarung dengan pertempuran terbaik dan diubah oleh pengalaman.
  • Tunjukkan watak utama anda dalam kehidupan sehariannya, dan pastikan dia tidak bahagia. Sekiranya dia gembira, tidak ada alasan untuk pergi ke mana-mana atau melakukan apa-apa, dan oleh itu tidak ada yang perlu ditulis. Cara lain untuk memaksa watak utama keluar dari hidupnya dan masuk ke dalam kisah anda adalah dengan menghancurkan hidupnya yang bahagia.
  • Jangan menghabiskan terlalu banyak masa untuk pembukaan. Anda hanya mahu memberikan idea yang baik kepada pembaca mengenai watak utama anda sebelum anda mengeluarkannya dari kehidupan normal dan memasuki kisah anda. Semakin cepat anda melakukan ini, semakin senang pembaca anda.
Menggambarkan Kisah Anda Seperti Filem
Datang dengan penamat yang baik. Pembuat filem mahu penonton meninggalkan teater dengan pandangan kabur dan berpuas hati bahawa sama ada watak utama akhirnya berjaya atau gagal, semuanya adalah sebagaimana mestinya. Dalam kisah anda, pembaca harus sampai ke baris terakhir dan menghela nafas dengan kepuasan yang sama.
  • Watak utama anda harus kembali ke kehidupan normal, walaupun tidak semestinya kehidupan yang dia jalani di awal cerita. Dalam banyak cerita watak itu meninggalkan kehidupan lamanya dan memulakan yang baru di mana dia lebih bahagia.
  • Penamat, yang disebut denouement (DAY-noo-mahn), lebih pendek daripada pembukaan kerana anda tidak perlu memperkenalkan watak atau pengaturan anda. Setelah watak utama bertahan dalam pertempuran terakhir, penonton teater mula mengumpulkan mantel dan dompet mereka. Pembaca tidak kurang sabar untuk melihat perkara-perkara yang dibungkus.
  • Semasa anda membina cerita anda, anda perlu memastikan bahawa semua subplot juga dilengkapkan dalam penggantian.
Menggambarkan Kisah Anda Seperti Filem
Huraikan pertempuran utama. Ini adalah saat hidup-atau-mati untuk watak utama anda, apabila nampaknya tidak ada cara untuk menang kecuali dia melakukan sesuatu yang belum dapat dilakukannya sebelumnya. Dalam sebuah filem, inilah adegan yang membuat penonton di tepi tempat duduk mereka, bimbang watak utama mungkin kehilangan semua yang dia sayangi atau bahkan mati.
  • Pertempuran terakhir tidak semestinya merupakan pertempuran fizikal yang sebenarnya terhadap musuh. Ini boleh menjadi pertempuran apa pun, bahkan yang berlaku hanya dalam fikiran watak itu sendiri ketika dia memutuskan untuk mengubah hidupnya untuk mendapatkan apa yang dia perlukan. Perlu diingat bahawa ini mungkin bukan yang dikehendaki oleh watak.
  • Beri watak utama anda alasan untuk bertempur dalam pertempuran utama. Ini mesti sangat penting agar dia tidak berhenti dan kembali ke kehidupan yang dia jalani sebelum cerita bermula. Namun, itu tidak harus penting bagi orang lain melainkan dia.
  • Dalam pertempuran ini, seperti dalam semua perkara yang terjadi sebelumnya, watak utamanya adalah orang yang mengambil tindakan yang diperlukan untuk berjaya atau tidak mengambil tindakan dan gagal.
Menggambarkan Kisah Anda Seperti Filem
Berikan watak utama kepada anda momen hitam, ketika dia sepertinya telah kehilangan semuanya, ketika musuh nampaknya pasti menang dan tidak ada cara untuk bertahan dalam pertempuran terakhir yang akan datang.
Menggambarkan Kisah Anda Seperti Filem
Buat senarai semua perkara yang diperlukan oleh watak utama anda untuk memenangi pertempuran utama. Kemudian pastikan bahawa dia tidak mempunyai kebanyakan dari mereka ketika cerita bermula. Ini termasuk perkara fizikal seperti senjata, sekutu dan petunjuk, serta perkara bukan fizikal seperti keberanian atau belas kasihan.
Menggambarkan Kisah Anda Seperti Filem
Sambungkan pembukaan anda ke pertempuran utama anda dengan memberikan watak utama anda satu siri cabaran, rintangan dan pertempuran, masing-masing lebih sukar daripada yang sebelumnya. Pada akhir setiap cabaran, akan ada masa tenang sementara watak utama bertindak balas terhadap hasilnya dan bersiap untuk yang berikutnya.
  • Pada mulanya cabaran akan menjadi mudah, dan watak utama akan menang. Tetapi pada kira-kira titik tengah cerita, watak utama akan mula kalah. Dalam filem, titik ini mudah dicari kerana di sinilah penonton berhenti bersorak untuk watak utama dan mula risau tentangnya.
  • Kaji senarai yang anda buat mengenai perkara-perkara yang diperlukan oleh watak utama anda untuk memenangi pertempuran terbaik. Mintalah dia memperoleh sesuatu atau belajar perkara setelah setiap cabaran sehingga dia hanya kehilangan yang paling penting ketika dia sampai ke pertempuran terakhir. Dia mesti menemui perkara terakhir ini dalam dirinya sebelum dia dikalahkan.
Menggambarkan Kisah Anda Seperti Filem
Menenun dalam watak, subplot dan elemen cerita yang lain. Semua ini mesti menjadi watak utama dalam perjalanannya dari siapa dia berada di pembukaan cerita hingga siapa dia di akhir.

Menulis Plot Anda

Menulis Plot Anda
Pilih tajuk dan tuliskan logline anda.
Menulis Plot Anda
Berpura-pura bahawa anda meringkaskan cerita untuk rakan yang tidak berminat membacanya tetapi tetap ingin mengetahui segala-galanya.
  • Tulis dalam keadaan sekarang.
  • Tinggalkan segala-galanya kecuali tulang cerita yang kosong. Tulis plot dengan cara yang mudah. Watak utama anda menjalani kehidupan normalnya, kemudian sesuatu berlaku. Dia bertindak balas, kemudian berlaku perkara lain. Teruskan dengan cara ini sepanjang cerita.
Menulis Plot Anda
Tulis dalam rangkaian perenggan pendek yang dipisahkan oleh baris kosong, masing-masing mengandungi satu bahagian kecil dari ceritanya. Ini menjadikannya lebih mudah untuk mengeluarkan sesuatu dan mengganti sesuatu yang lebih baik atau menyusun semula perenggan.
  • Sekiranya anda suka, tuliskan setiap perenggan pada kad indeksnya sendiri, kemudian letakkan kad mengikut urutan dan susun semula.
Menulis Plot Anda
Mulakan menulis cerita anda hanya apabila anda berpuas hati bahawa plotnya sebaik mungkin.
benumesasports.com © 2020